Hjemmelaget musli som knaser

Foto: Bjørnar Øvrebø/Tren Smart

 Bli inspirert til et sunnere kjøkken! Hjemmelaget musli er både sunt, godt og billigere enn ferdigprodukter. Her har du min favoritt.

Ingredienser:

  • Ruggryn
  • Kruskakli
  • Havregryn
  • Eplejuice
  • Honning
  • Valgfrie nøtter som valnøtter, hasselnøtter etc.
  • Tørket frukt eller bær

Slik gjør du:

– Bestem deg for grovhetsskalaen på musliblandingen. Ruggryn og kruskakli er grovere enn havregryn. Og varier på mengden av de ulike ut fra ønskelig grovhet og smak.
– Fordel kornblandingen utover en stekeplate.
– Deretter varmer du 3 ss honning i en ¾ full kopp med eplejuice. Blandingen fordeles deretter over kornblandingen. Rør væsken godt inn, slik at det klumper seg litt.
– Deretter steker du blandingen i ca. 10 minutter på 130 grader midt i ovnen.
– Nøttene kan ovnsbakes i 10 min etter müslien er tatt ut.
– Tørket frukt/bær tilsettes når blandingen er vel ute av ovnen og romtemperert.

TIPS: Nøttene kan oppbevares i et eget glass og tilsettes ved lyst. Så du har kontroll på hvor mye du har i, da nøtter er veldig energitette.

TIPS: Oppbevar muslien lett tilgjengelig for frokost eller sunne kveldsmåltider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *