I KK: spørsmål om treningsteknikk ved rumpetrening

Er det tungt nok strammer den seg selv. Det er et uttrykk ofte brukt for å fokusere på den muskelgruppen som er viktig å engasjere for å klare å få stor nok kraft. Teknikkmessig er det viktig å fokusere på de tingene som hjelper å utføre en bevegelse riktig, sier Tessa Sørensen, personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart», til KK.no.

Det er endel ting vi treningsfolk sier, som handler mer om hvilket fokus det gir enn at uttrykket skal taes helt bokstavelig. Slik er det hvertfall for endel av det jeg sier. KK.no stilte meg noen spørsmål rundt hvorfor man skal «stramme setet» når man løfter vekter.

Å fokusere på å stramme rumpa, gir ikke automatisk større effekt. Men det kan være nyttig for å klare å utføre en øvelse riktig. I en markløft er en av mine egne huskeregler «brekk stangen i to». Dette er ikke fordi det er viktig å brekke stangen i to, men fordi dette fokuset gjør at jeg bruker den brede ryggmuskelen enda bedre. Dette fører til større stabilitet for ryggsøylen min og dermed mer kraft i selve løftet. Noe som helt klart er viktig for å få effekt ut av treningen min. Jeg trener jo for å bli sterkere!

For artikkelen i sin helhet, klikk her

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *