Menn skryter av treningen sin

Jeg var med på Morgennytt for å kommentere rapportering rundt fysisk aktivitet og kjønnsforskjeller

Lyst til å se innslaget, klikk her

Det interessante i denne saken er ikke hvem som trener mest, men at det er et faktum at mye fysisk aktivitet gjennom hverdagen er viktig. Å ta valget med å velge å gå trapper istedetfor heis, vaske huset og støvsuge selv, bruke en time på å leke med barna i hagen eller bruke kroppen som transportmiddel i stedet for å kun bruke de enkle teknologiske vinningene vi har kan ofte virke ubetydelig. Men det er et viktig valg å være bevisst på, fordi for deg kan det bety både bedre form, helse og senke litt av tidspresset som mange møter.

Media har de siste årene økt fokuset på trening og helse. De setter søkelys på effektivitet av tiden man legger ned, utbytte av trening i form av energiforbrenning og statusen ved det å holde seg i form. Overskriftene er mange og ofte, i alle aviser. Men det må finnes en balanse mellom alt som skal inn i hverdagen. I teorien er det å trene hver dag en hyggelig og god tanke. Men i virkeligheten er dette ikke mulig, ei heller det beste for folk flest. Der toppidrettsutøvere har mulighet til et ernæringsmessig perfekt måltid innen 30 min etter økten og et par timer med søvn før de igjen er klar til dyst. Så skal mannen i gaten, i tillegg til trening, legge inn alle de andre forpliktelsene som idrettsutøverene er fritatt for. Og da oppstår det en ubalanse, som fort kan skape mer stress.

Denne saken setter derfor søkelys på hvordan det er mulig å holde seg sprek, frisk og aktiv ved å være aktiv i hverdagen. Både for:

  • Deg som i utgangspunktet ikke liker å trene. Fordi dette vil gi deg alle de helsegevinstene som er ønskelig, og sakte blir kroppen din vant til å bevege mer på seg.
  • Deg som vil bli bedre trent. Jevn fysisk aktivitet kan fungere som den rolige treningen du gjør, og så kan du trene fokusert, effektivt og hardt ved siden av. Denne komboen vil gi deg optimal fremgang, på minimalt med tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *