Hvordan endrer du vaner så du blir mer fysisk aktiv?

Foto: Emma Wirenhed/Mediaplanet

«Å leve sunnere handler ikke om fakta, men om å finne den riktige veien for deg»

Vi har alle hørt at vi burde sitte mindre, de positive fordelene ved å være fysisk aktiv og at kun «30 min med bevegelse » gir direkte helsegevinst. Forskningen som støtter oppunder at fysisk aktivitet, et sunt kosthold og en harmonisk livsførsel skaper god helse er overveldende. Dette vet vi alle sammen. Spørsmålet som fortsatt mangler et svar er; Hvordan skal du bruke dette for å skape den endringen du ønsker?

Vi har alle hørt at vi burde sitte mindre, de positive fordelene ved å være fysisk aktiv og at kun «30 min med bevegelse » gir direkte helsegevinst. Forskningen som støtter oppunder at fysisk aktivitet, et sunt kosthold og en harmonisk livsførsel skaper god helse er overveldende. Dette vet vi alle sammen. Spørsmålet som fortsatt mangler et svar er; Hvordan skal du bruke dette for å skape den endringen du ønsker?Den gjennomsnittlige nordmann sitter ni timer hver dag, som i løpet av et år er 3276 timer. En god vane ville vært å legge inn en spasertur hver dag. Legge inn en omvei til bilen, hoppe av et stopp før eller å ta sekken på ryggen i butikken er små tiltak med stort utbytte. Ved å legge inn 30 min hver dag, vil du vinne 182 timer med fysisk aktivitet på et år. Forskning tyder på at innføring av en slik vane kan være starten på en god sirkel, som kan dytte deg inn på en vei mot bedre form og en sunnere livsstil.

Vi kvinner er mer opptatt av de helsefordelene fysisk aktivitet gir enn våre mannlige motstykker. Samtidig er det å bli motivert, få inspirasjon og det sosiale aspektet også viktig for at du i lengden velger å fortsette når du først er igang. Fysisk aktivitet og trening kan gi deg så mye mer enn å forbrenne energi, opprettholde vekten og forbedre formen. Det er en arena hvor du kan sanke nye opplevelser. Du kan bli inspirert til å tørre å tre litt på utsiden av den «trygge» komfortsonen. Å snøre på seg skoene når høsten setter inn og det er ruskete vær ute kjennes enda lettere ut med en som tar følge på veien. Det å trene sammen, ha en fast avtale og innimellom glede seg mer til å prate enn å trene kan være viktig for å holde motivasjonen oppe.

Den kjente dørstokkmila, som vi alle har kjent på, vokser når man holder seg i ro. Jo lenger man venter, desto høyere blir den. For hver gang du er aktiv blir den litt lavere, helt til den ikke merkes. Grete Waits hadde en god filosofi «bare gi det ti minutter». Er det like ille etter ti min, kan man gi seg. Dette er en god treningsregel å adoptere. Noen ganger blir det med de ti minuttene, men oftere så kjennes det plutselig lettere ut. Hva du skal fylle den tiden med er helt opp til deg. Men vil du legge til rette for suksess og oppnå målet om å bli sunnere og komme igang så velg en aktivitet du er interessert i, gjør det sammen med andre og gjenta det flere ganger i uken.

Med enkle hjelpemidler kan du finne ut hva du trenger for å du blir en sunnere og sprekere versjon av deg selv.

Disse tre spørsmålene kan hjelpe deg å finne den riktige veien for deg:

  1. Hva vil du oppnå? Spesifiser hva som er viktig å få til.
  2. Hvorfor vil du oppnå det? Vet du hva som driver deg har du noe å komme tilbake til hvis du avviker fra det du har bestemt deg for.
  3. Hvordan vil du oppnå det? Lag en målsetning som konkretiserer, har en tidsbegrensning og gir deg noe å strekke deg etter. Og hva kan du legge opp til som er gøy og du liker.

Finn et ark og fyll ut

  • Hva vil jeg oppnå: 1, 2, 3
  • Hvorfor vil jeg klare dette: +/-
  • Mine målsetninger 1,2,3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

More Stories