Start i det små, så vil det skje noe stort

Start med å lage en liste over hvilke vaner du ønsker å endre

Å leve sunnere, trene jevnlig og være i mye daglig aktivitet er en stor utfordring for nordmenn. Til tider kan det kjennes ut som om det er for krevende å komme igang, at døgnets 24 timer ikke strekker til eller at det rett og slett blir for slitsomt å trene. Men det trenger ikke å oppleves slik for deg. Det er noen konkrete valg som kan gi deg mulighet til å få det til. Men du må starte i det små, helst med tre små endringer.

Dagen din består av en haug med avgjørelser, gjøremål og rutiner. Mellom 2 500-10 000 beslutninger tar vi hver dag, ifølge Ari Riabacke, doktor i beslutningstaking. Dette krever mye av vår mentale kapasitet, og kan i løpet av en dag bli slitsomt. Vaner skaper trygghet, orden i tilværelsen og frigir tid. Har du vaner som samsvarer med det som er målsetningen din, er det gode vaner. For en som ønsker å komme seg på toppen av Galdhøpiggen, vil det være en god vane å gå i marka jevnlig. Gjerne legge inn gradvis brattere og mer krevende terreng. Men også å hvile mellom treningsøktene, så kroppen får anledning til å absorbere treningen.

Hvis det er disharmoni mellom det du ønsker å oppnå og det du gjør, kan de kalles uvaner. Hvis denne bestigeren kun går frem og tilbake til bilen, bruker asfalt og parkett som sitt eneste terreng og tilbringer all sin ledige tid på sofaen er det en klar disharmoni til målsetningen. Her vil en endring til bedre vaner styre inn på riktig kurs. Hvordan er det med dine vaner sett opp mot målsetningen din? Er det harmoni eller disharmoni? Hvis du opplever at det kreves en endring, har jeg kommet med et konkret forslag til hvordan du kan gå frem.

Å endre vaner krever i starten stor mental kapasitet og tid. Det er ikke lett. Det vil ikke føles like naturlig og går ikke på automatikk, slik dine gamle vaner gjorde. Men når du har hatt en ny daglig rutine i 30 dager har du etablert en ny vane. Da kan den kjennes like selvfølgelig ut som den gamle. Bare at denne vanen viser harmoni til målsetningen din og tar deg i riktig retning.

Slik endrer du en uvane til en bedre vane:

  1. Lag en prioritert liste med de vanene du mener kan endres på. Velg vaner som du vet det er mulig å endre på, som er små og konkrete. Del de gjerne inn i kategoriene fysisk aktivitet, kosthold og helse, og velg en fra hver kategori.
  2. Bestem deg for tre nye vaner å erstatte uvanene med. Disse skal du endre de neste 30 dagene.
  3. Planlegg og gjennomfør. Tenk gjennom hva som behøves for å få til endringen og gjennomfør. Er det en dag du ikke får det til, ikke fortvil. Gå umiddelbart tilbake til planen og legg til en ekstra dag, så du fullfører 30 dager med den nye vanen.

3 treningsøvelser:

Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til for å være litt mer aktiv i løpet av en dag. Du kan for eksempel gjennomføre en treningsøvelse for hver vane du gjør.

  1. Strekk over hodet – 10 stk for hver kaffekopp: Stå med god holdning og litt vanlig bredde mellom føttene. Hold en gjenstand med begge hender inntil brystet. Jo tyngre gjenstand, desto større styrkeeffekt. Strekk den opp over hodet til albuene er helt strake og senk ned igjen. Gjenta 10 ganger for hver kaffekopp.
  2. Knebøy – 10 stk for hver sofaøkt: Stå med vanlig bredde mellom beina, helt inntil sofaen. Ut med rompa, bøy av i knærne og sett deg ned. Snu bevegelsen og reis deg opp igjen før du setter deg godt til rette. Hold hele foten i bakken, løftes hælen så ta kortere knebøy.
  3. Poseløfting – så mange du klarer på en handletur: Gå samtidig som du holder to bæreposer. Bøy av i albuleddet og løft annenhver opp til skulderen. Ta så mange du klarer. Husk at posene skal bæres helt hjem.

Sunne oppskrifter du kan la deg inspirere av, finner du ved å klikke her.

Dette er av innleggene i en større serie gjort for å sette fokus på Kvinners helse, i forbindelse med kampanjen «Kvinnen i fokus» gjort høsten 2015

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *